NAD C 298 Grafit
Fordele
- State-of-the-art Purifi Eigentakt forstærkerteknologi
- Ekstremt ren og detaljeret lyd og høj råstyrke i enhver belastning og ved ethvert lydtryk
- Både balancerede (XLR) og ubalancerede indgange
- Kan brokobles til 620 watt i mono
- Flere C 298 kan forbindes via line-out (Daisy Chain)
- 12V Trigger ind/ud
- Lavt strømforbrug og lav varmeudvikling i forhold til udgangseffekt
Begrænsninger
- Der findes alternativer i mere eksklusivt design
Odense
NAD C 298 – unik high-end 2 x 185 watt stereo effektforstærker med Purifi teknologi for perfekt lyd ved ethvert lydtryk i alle højtalere
NAD C 298 er en banebrydende 2 x 185 watt stereo effektforstærker, som sprænger alle rammer for, hvad du kan forvente af kræfter og lydkvalitet i denne prisklasse. Kvaliteten på denne effektforstærker er så høj, at den uden problemer kan sættes sammen med high-end højtalere langt over dens prisklasse. NAD C 298 er simpelthen value-for-money, som sprænger alle rammer.
C 298 er det første produkt i NAD’s Classic serie, som benytter den banebrydende Purifi Eigentakt forstærkerteknologi, der blev introduceret i den EISA-prisvindende Masters Series M33. Purifi giver C 298 helt enestående præstationer, og dette gælder både den rå kraft, lydkvaliteten samt det totale fravær af forvrængning og støj, som er et af Purifi teknologiens ypperste varemærker.
Brokobling til massive 1 x 620 watt
NAD C 298 kan brokobles til mono-effekttrin via en omskifter på bagsiden. I denne indstilling får du massive 620 watt i 8 ohm til rådighed. Vel at mærke 620 watt i kompromisløs high-end kvalitet!
Med to brokoblede C 298 som monoblokke har du effekt nok til at drive et hvilket som helst højttalersystem til den yderste grænse og med total kontrol. Og i forhold til ydelsen er der faktisk tale om et regulært røverkøb. Prøv bare at se, hvad du skal betale for en lige så velspillende løsning fra andre producenter (hvis du overhovedet kan finde en). Så vil du indse, at NAD her har begået en virkelig genistreg!
Du kan læse meget mere om Purifi Eigentakt teknologien længere nede i produktbeskrivelsen.
NAD C 298 fås i grafit finish.
Purifi Eigentakt – en revolution i forstærkerdesign
NAD C 298 anvender den helt nye Purifi Eigentakt analoge Klasse D-teknologi. Firmaet Purifi har specialiseret sig i udvikling af Klasse D forstærkerplatforme og højtalerenheder, og bag det står tre store legender inden for audio-industrien:
Bruno Putzeys fra Belgien er opfinderen af Hypex og de ’selvsvingende’ UcD- og nCore forstærkerdesigns, vi allerede kender fra mange NAD-forstærkere. Lars Risbo fra Danmark opfandt Equibit-teknologien sammen med Peter Lyngdorf, hvilket i 1998 resulterede i verdens første 100% digitale forstærker, den fantastiske TacT Millenium. Lars har over 40 patenter inden for digital forstærkerteknologi og har samarbejdet med bl.a. Texas Instruments i mange år, inden han kastede sig over Purifi.
Sidst, men ikke mindst, er legendariske Peter Lyngdorf også en del af holdet bag Purifi. Han har grundlagt HiFi Klubben og virksomheder som NAD, DALI, Gryphon, Snell Acoustics, Lyngdorf Audio, Steinway Lyngdorf og nu også Purifi er alle enten startet af, ejet af eller har været ejet af Peter.
Purifi Eigentakt – hvad er det?
Det, der grundlæggende gør Purifi-platformen anderledes, er fraværet af forvrængning samt evnen til at drive en hvilken som helst højtalerbelastning uden nogensinde at ændre forstærkerens output og dens egenskaber. Forvrængningen er så lav, at Purifi-teamet var nødt til at udvikle en helt ny måde at måle harmonisk forvrængning og støj, fordi niveauet var lavere end den grundstøj, der var i eksisterende, konventionelt måleudstyr.
Ifølge ingeniørerne har Purifi-forstærkerne en lavere forvrængning og støj end de allerbedste D/A-konvertere, der eksisterer på markedet. Og det er i øvrigt, når du måler ved 100 watt. Udtrykt i tal så er THD+N ved 100 watt lig med 0,00017% – målt over hele frekvensområdet!
Hukommelseseffekt og hysterese
I udviklingen af forstærkerne faldt Purifi-teamet over noget nyt. De fandt ud af, at komponenterne i output-filteret på forstærkeren led af en slags ‘hukommelseseffekt’ på grund af det magnetfelt, der genereres, når strøm flyder igennem spolerne. Denne effekt ’husker’ nogle af transienterne tilbage i tid fra lydsignalet, som allerede er strømmet igennem komponenten, hvilket kan påvirke det næste kommende signal og derved skabe forvrængning. Denne forvrængning kommer til udtryk gennem mikroskopiske ’pop’- og brummelyde, der forstyrrer lydbilledet.
Ifølge Purifi-teamet så er denne effekt den primære årsag til, at nogle Klasse D-forstærkere lyder ’grovkornede’ og ikke højopløste. Fænomenet i sig selv kaldes hysterese – ikke at forveksle med hysteri. Hysterese er et velkendt begreb inden for bl.a. fysikken og bruges generelt som et udtryk for, når noget ændrer karakter afhængigt af en stigende eller faldende ydre påvirkning. Et fænomen, som blandt andre højtalerproducenten DALI også har haft held til at minimere drastisk med deres patenterede SMC-teknologi.
Ved at placere output-spolerne inden for forstærkerens feedback-loop og ved at anvende en dybdegående research omkring intelligente algoritmer havde Purifi-teamet pludselig lagt stenene til Eigentakt-teknologien. Via Eigentakt kan Purifi fjerne de støjende artefakter i lyden med op til 75dB lavere hysterese og metalforvrængning sammenlignet med et hvilket som helst andet Klasse D-design på markedet. Resultatet er et næsten ikke-målbart forvrængningsniveau og en magisk klar og præcis gengivelse af lyden.
NAD C 298 – skræddersyet Purifi teknologi
Implementeringen af Purifi-teknologien i NAD C 298 foregår på NAD’s udviklingscenter, hvor ingeniørerne har licens til at producere modulerne. C 298 indeholder derfor ingen standardmoduler, som bare er hentet ned fra hylden hos Purifi. Alt er designet og bygget af NAD selv.
Dette setup giver NAD mulighed for at skræddersy blandt andet strømforsyning samt den vigtige ’gain stage’ for forstærkermodulerne – en del af forstærkeren, der har meget stor påvirkning på den totale performance. Dette er med til at få forstærkeren op på et lydmæssigt ekstremt højt niveau.
Farvel til forvrængning
IMD (InterModulation Distortion) er den mest ubehagelige slags forvrængning rent lydmæssigt, og en akilleshæl for mange forstærkere uanset klasse. IMD relaterer sig til, hvor godt en given forstærker kan håndtere komplekse signaler. Lydmæssigt betyder en lav IMD, at man hører en højere opløsning og et mere stabilt stereosignal på tværs af hele spektret. Det gælder særligt i meget komplekse og ’tætpakkede’ passager i musikken. I NAD C 298 er IMD reduceret til et bogstaveligt talt uhørt lavt niveau.
C 298 har også en ekstremt lav total harmonisk forvrængning ved en hvilken som helst frekvens og volumen helt op til ’clipping’-niveau. Det kommer til udtryk lydmæssigt som en mangel på en egentlig signatur rent lydmæssigt fra forstærkeren. Eller sagt på en anden måde: Forstærkeren kan reproducere en hvilken som helst slags musik uden genre- eller stilpræference. Sagt på en tredje måde: Forstærkeren opfører sig som et vindue til musikken, hvor du overhovedet ikke kan se glasset. Den farver ikke lyden på nogen måde.
Ingen output-støj
Signal/støjforhold er allerede meget imponerende på alle NAD’s Klasse D-forstærkere, men C 298 har taget dette til et helt nyt niveau: Der er helt enkelt ingen støj. Bare dyb, mørk stilhed kombineret med krystalklar og detaljeret lyd, og det gælder også, når du spiller meget lavt (inden den første watt), hvor de fleste andre forstærkere er meget udfordrede. Lav forvrængning i den første watt er ekstremt vigtigt, og den lave forvrængning uanset lydniveau gør også C 298 til en perfekt partner for ekstremt følsomme højtalere som full-range hornkonstruktioner.
Upåvirket af højtaler belastning og impedans
Traditionelt set har alle Klasse D-forstærkere forskellig frekvensrespons afhængig af impedansen på den tilsluttede højtaler. Dette sker ikke med Purifi-teknologien, blandt andet fordi der opereres med en ekstremt lav udgangsimpedans på under 65 uOhm. I NAD C 298 er frekvensresponsen uændret, uanset hvor krævende højtaleren er, eller hvilken volumen du spiller på. Dermed har du frit valg på alle højtalerhylder – og du kan se frem til en helt enestående musikoplevelse, hver eneste gang du tænder for anlægget!