Gå til indhold

DALI – Danish Audiophile Loudspeaker Industries – blev grundlagt i 1983 af Peter Lyngdorf, som også er HiFi Klubbens grundlægger. I dag er DALI en global eksportsucces, som begejstrer musikelskere og anmeldere i mere end 70 lande.

Filtrer og sorter
136 produkter
Nyhed
EPIKORE 3
DALI EPIKORE 3
Kompakt højtaler
73.998,- / Par
Viser 42 produkter ud af 136

Kvalitet frem for modeluner

Siden DALI startede med at producere højttalere i 1983, er mange andre producenter dukket op og forsvundet igen, og den ene modebølge efter den anden er skyllet igennem hi-fi-universet. DALI har overlevet og fået succes ved at holde stædigt fast i den kunst, de mestrer bedre end nogen andre, nemlig at lave bundsolide kvalitetshøjttalere med maksimal lydvaluta for pengene. Og det gælder også for de indbygningshøjttalere og elegante designmodeller, som er kommet til i de senere år.

Flot lyd på alle anlæg

En DALI-højttaler formidler musikken med nærvær, nerve og timing. Lyden kommer virkelig ud i rummet, så du får en autentisk og spændende oplevelse, uanset hvilken slags musik du spiller. Højttalerne er samtidig nemme at drive for forstærkeren, så du kan opnå flotte resultater på selv et mindre stereo- eller surroundanlæg.

Sunde koncepter bag global eksportsucces

Ved at koncentere sig om nogle sunde grundkoncepter og forfine dem igen og igen har DALI skabt en imponerende højttalerrække, som inkluderer nogle af verdens absolut bedste produkter. Uanset om du bevæger dig i økonomiklassen eller den ekstreme high-end, finder du en DALI-højttaler blandt klassens bedste, og i dag vælter stjernerne og priserne ind fra begejstrede hi-fi anmeldere over hele kloden.

  • Kvalitetshøjttalere i alle prisklasser
  • Fås både i traditionelt og moderne design
  • Maksimal lydkvalitet for pengene
  • Komplette serier til alle behov
  • Udviklet og designet i Danmark

HiFi Klubben x DALI:

HiFi Klubben skabte DALI for at give kunderne hi-fi-lyd til en god pris. Siden er den danske producent af kvalitetshøjttalere gået solo og blevet en verdensstjerne.

I et nordligt hjørne af Danmark, omgivet af marker og vindmøller, ligger DALIs gigantiske domicil. 22.000 kvadratmeter for at være præcis, der blandt andet indeholder fabrik, lager og udviklingsfaciliteter. Her bliver nogle af verdens bedste højttalere bygget ved at kombinere automatisering med gedigent håndværk. Men det danske højttalermærke startede et helt andet og meget mere ydmygt sted: i baglokalet i en af HiFi Klubbens første butikker i Århus. De ansatte byggede selv højttalere og var gode til det. Snart rodede de med prototyper hjemme i kælderen hos Peter Lyngdorf, HiFi Klubbens grundlægger. De vidste fra butikken, hvilke produkter der manglede, hvordan de skulle spille, og hvad de skulle koste.

”Højttalerne blev bygget, men de glemte vist at indregne avance. Det var faktisk billigere at købe en DALI-højttaler end at bygge sin egen af tilsvarende højttalerenheder. Blandt andet derfor blev DALI en succes fra dag 1,” fortæller Lars Worre, der er DALIs CEO og har været en del af virksomheden siden 1991.BRAND-DALI_RUBICON2_1920x1080px.jpg

Det er mange af de samme dyder fra dengang, DALI holder fast i nu. Højttalerne bliver bygget så de kan holde i 20-30 år. Noget man stræbte efter før i tiden, men som meget få forventer i dag. Teknologier kommer og går meget hurtigere – hvilket har givet en udpræget køb-og-smid-væk-kultur. Af samme årsag afholder højttalerproducenten sig fra at anvende de mest kortlivede teknologiske løsninger. DALI, der står for Danish Audiophile Loudspeaker Industries, skaber produkter, der holder, og som det betaler sig at putte lidt ekstra penge i. Når elektronikken bliver forældet, kan du nøjes med at opgradere dén. Du bliver ikke tvunget til at skille dig af med et ellers fuldt funktionelt og velspillende produkt, fordi en digital platform er kørt ud på et sidespor. Lars Worre siger:

”Vi tror, at verden er stor nok til, at vi kan få succes med god lyd og højttalere, der holder i mange år. Der er altid kunder, der er bevidste om, at kvalitet betaler sig og antallet er, efter alt at dømme, stigende.”

Mange kunder tror, at DALI-højttalere kun bliver langet over disken i HiFi Klubben. Men butikkerne i de fem lande afsætter mindre end en femtedel – resten af salget på verdensplan står DALI selv for. Drømmen, om at DALI-højttalerne skulle ud og spille i hele verden, opstod sidst i 1980’erne. En sælger fra Cerwin Vega, et andet af HiFi Klubbens kernebrands, lovede Peter Lyngdorf at tage DALI med til USA og lave et setup derovre. Lars Worre fortæller:

”Nok de færreste kender historien, men de første år stod DALI faktisk for ’Danish American Loudspeakers Incorporated’ – netop for at have et ansigt mod det amerikanske marked.”BRAND-DALI_S180_1080x1080px.jpg

Man havde dog glemt, at eksport var ensbetydende med, at alle de traditionelle led, som HiFi Klubben havde fjernet i Danmark, skulle have en bid af kagen: importører, nogle gange underdistributører og forhandlere. Produkterne blev alt for dyre sammenlignet med hjemmemarkedet.
Der var brug for en ny plan. Så fra starten af 1990’erne og frem til år 2000 forberedte DALI sig på at blive en eksportvirksomhed. Hele modelsortimentet blev genskabt og produktionen løftet. Øget fokus på effektivitet og volumen betød, at produkterne nu kunne bære en højere pris på eksportmarkederne. DALI steg i graderne internationalt, og da først kendte engelske, amerikanske, tyske og franske hi-fi-magasiner begyndte at skrive regelmæssigt om de danske kvalitetshøjttalere, fik fjernere markeder øje på dem. I dag står DALI på hylderne i 70 lande. Lars Worre siger:

”Bare i Tyskland er vi gået fra at være totalt ukendte for 20 år siden til i dag at være kendt af alle i hi-fi-branchen. Forhandlere udbyder et nøje udvalgt sortiment af lyd og design og DALI er i dag et af to-tre foretrukne mærker. Det er en proces, der især har taget afsæt i den gode lyd, at produktet er god værdi for pengene og at DALI er en troværdig handelspartner.”
Det første forsøg på at bryde igennem i USA gik op og ned, men nu er amerikanerne sikret adgang til alle DALIs produkter: I 2018 indgik højttalerproducenten en aftale med den amerikanske distributør Lenbrook, der også ejer mærkerne NAD og Bluesound.

Det der i begyndelsen var HiFi Klubbens strategi – konkurrencedygtige produkter ved at skære dyre mellemled væk – har DALI også haft succes med. Højttalerfabrikanten har i dag egen distribution i en lang række lande. Når DALI sælger varer i Tyskland, bliver de sendt direkte til forhandleren fra fabrikken i Danmark. Med samme adresse som HiFi Klubbens centrallager i Nørager er der virkelig tale om ’direkte til dig’!

”Omtrent det samme gør vi i Frankrig, Holland, Belgien og Luxemborg. Og faktisk også i Kina, hvor DALI er en mellemting mellem en HiFi Klubben og en traditionel producent. Det betyder, at vi er mere konkurrencedygtige, fordi færre skal håndtere varerne og tjene penge,” siger DALI-direktøren.
HiFi Klubben stiftede og ejede i mange år DALI, men højttalerproducenten har siden 2004 været et selvstændigt søsterselskab med en klar opdeling på forretningsdelen. Til gengæld er partnerskabet lige så tæt og åbenhjertigt, som det altid har været. DALI har direkte adgang til HiFi Klubbens butikker og får vigtig feedback fra både hovedkontoret, butikker og slutkunder.

Tilbage i 1980’erne, endnu før den første DALI-højttaler var en realitet, havde Peter Lyngdorf sikret rettighederne til at producere amerikanske Cerwin Vega-højttalere til det europæiske marked. Efter få års samhandel fik Peter overtalt Cerwin Vega til at sende højttalerenheder og delefiltre fra USA i containere til fabrikken i Danmark, hvor man byggede kabinetter, samlede højttalerne og testede dem. Det sparede en masse volumen på transporten fra USA, og Danmark var lønmæssigt attraktiv på grund af en dengang meget høj dollarkurs.

”Ved at bruge de originale enheder og delefiltre, og med fordelen ved valutaveksling, kunne vi faktisk sælge Cerwin Vega billigere i Europa, end de kunne i USA,” siger Lars Worre.BRAND-DALI_IO6_1920x1080px.jpg

I Europa var HiFi Klubben Cerwin Vegas største partner og kunde udenfor USA. Dernæst de mange amerikanske soldater, der dengang var udstationeret især i Tyskland. Soldaterne kunne told- og momsfrit tage højttalere med hjem efter endt værnepligt. Det er sjovt at tænke på, at soldaterne har taget tusindvis af danskproducerede versioner af en amerikansk højttaler med til USA.
HiFi Klubben havde så stærke meninger om produkterne, at hele Cerwin Vegas DC-serie, 1215 og 1515 og senere AL-serie blev udviklet af Hi-Fi-Klubben og DALI-folk – og godkendt af Cerwin Vega. Så det var med ærgrelse, da Cerwin Vega i 1997 flyttede produktionen til Polen og et par år senere til Asien. Parterne var uenige om strategien: amerikanerne ønskede at skære hjørner hvad angik kvaliteten, så de kunne sænke priserne. Den strategi viste sig ikke at holde, men Cerwin Vega fik nok i virkeligheden sit banesår, da stifteren Gene Czerwinski døde.
Lars Worre, der har en baggrund som akustikingeniør med speciale i elektrostathøjttalere, fortæller:

”Det er sjældent strategier og forretningsplaner, der skaber markante brands. Det er ildsjælene bag dem. Gene Czerwinski havde ekstremt stærke holdninger til powerhøjttalere og var en rollemodel indenfor det felt. Han var også akustiker på videnskabeligt niveau og mente blandt andet, at en højttaler skal laves så den kan tackle undtagelsestilstanden – der hvor den presses ud over alle grænser. Cerwin Vega var ikke familiebilen, der er god til lange komfortable ture
på asfalt. Den var en brutal firehjulstrækker, der brillerer hvor asfalten stopper.”

En note til Cerwin Vega-historien er, at de i 2020 har fået ny ejer og går en fremtid i møde, hvor de igen er ejet af ægte ildsjæle, der vil skabe de vildeste produkter.

Årene med højttalernes svar på en terrænbil gjorde et vist indtryk på DALI-folkene. De oplevede, at naturlig og realistisk lyd kan være et bedre pejlemærke end lyd, der går efter at være for ’pæn’. DALIs lyd, der er inspireret af live-musikkens naturlige ægthed og Cerwin Vegas ’punchy’ dynamikformidling, er et godt bud på den del af troværdigheden. Men også Lars Worres speciale – elektrostathøjttalernes åbne, lette og luftige mikrodetaljering – har været en stærk inspiration:

”Meget hi-fi er så støvsuget for fejl, at det er røvkedeligt at lytte til. Højttaleren skal lyde spontan, autentisk og livsglad! Hører man et liveband, er man aldrig i tvivl om den dynamik og realisme. Når den gengives hjemme i stuen, skal det lyde som om, jeg er på spillestedet. Måske knapt så højt, men inklusive guitarledningen, der brummer og den knirkende stol. Når jeg ikke længere tænker over, at lyden kommer fra højttalerne, ved jeg, at jeg lytter til rigtig lyd.”BRAND-DALI_RUBICON6_1920x1080px.jpg

Det går ikke at satse alt på, at alle informationer i musikken er lige høje, hvis det er på bekostning af, at de enkelte detaljer ikke ankommer til rette tid. Øret er en nådesløs dommer overfor manipulation med tidsaspektet og med farvninger. Det er her, en god højttaler kommer til sin ret. For lyden eksisterer her og nu, i ekstremt hurtige og mikrosmå nuancer, der skal stå helt nøgne. Sender man dem igennem et højttalersystem, der er for trægt eller tendentiøst, aflurer hjernen det, og realismen dør i samme sekund. Lars Worre siger:

”Når nu musikere og producere bruger så utrolig meget tid på at lave musik, der er regulær kunst, hvorfor så affinde sig med ikke at få den fulde oplevelse? Vi får serveret en gourmetanretning, og den skal nydes på et anlæg, der lyder bedst muligt. F.eks. når kvalitetsstreamingtjenester som Tidal Masters giver os adgang til alverdens lyd- og musikproduktioner hjemme fra stuen. Men det bedste argument er nok, at god musik i god lydkvalitet er decideret livsforbedrende.”

Privilegiet ved at have satset på vækst gennem mange år er tydeligt, for DALI kan nu konkurrere med de store drenge i branchen. Det er blandt andet sket ved at løfte produktionen gennem kvalitetsstyring og procesoptimering. Sidstnævnte er kodeordet til bedre kvalitet og mindre spild. Det er dog en myte, at streng kvalitetsstyring handler om at kassere halvdelen for kun at have de bedste produkter tilbage. Gennem metodiske forbedringer kan man løfte hele kvalitets-
niveauet OG sikre ensartethed. Og så er det måske kun 1 ud af 100 højttalere, der ikke klarer nåleøjet.

I fabrikkens kvalitetsområde viser Lars Worre et eksempel på, hvordan næsten færdigudviklede produkter testes. Det er best practice på, hvordan man med en stor indsats, men med små omkostninger for kunden, hæver kvaliteten. For når testeren, iklædt høreværn, presser produkter over ydegrænsen i timevis, vil det ofte være samme komponent, der går i stykker først. Det er efter al sandsynlighed også den komponent, der ikke står distancen, når folk holder fest. Detektivarbejdet betyder, at man kan forbedre det svage led – ofte kun for få kroner ekstra – og få en generelt stærkere konstruktion. En lille merinvestering resulterer altså i et markant mere driftssikkert produkt.BRAND-DALI_Toturkammer_1080x1080px.jpg

”Det er bare en af mange fordele ved at blive større. Vi kan levere produkter, der er gennemanalyserede og gennemtestede! Kombineret med vores stærke holdninger til god lyd er vores koncept tæt på vandtæt. DALI-produkter står distancen, og det er derfor, vi nu også internationalt er et af forhandlernes foretrukne brands,” siger
DALIs direktør.

Lige så vigtigt som kvalitetskomponenter er muligheden for at ansætte de rette folk. DALI har i dag en størrelse, der tiltrækker eksperter indenfor alt fra design til certificering. De eksperter kender kravene, kan styre uden om forhindringer og ved, hvad der skal til for at bygge videre på DALIs robuste succes. En succes der ikke stod skrevet i stjernerne, dengang højttalermærket var en del af HiFi Klubben og fik et opstartsmarked i vuggegave.

”At DALI er blevet et anerkendt brand er en atypisk historie for private labels. Alt det gode vi har opnået, vores plads på den globale scene, er en direkte følge af et stærkt team af dygtige specialister på alle pladser. Med tiden kan vi sikkert også forsørge vores forældre, aka HiFi Klubben, hvis det skulle blive nødvendigt,” griner Lars Worre.