Forestil dig denne scene i en film: Kameraet hviler på to mennesker, en kvinde og en mand, fordybet i samtale. Hun fortæller ham, at hun har prøvet, virkelig prøvet, men nu bliver hun nødt til at forlade ham. I det hun rejser sig, slår nogle vedmodige toner an på et flygel.
”Det ville man aldrig gøre,” konstaterer Jacob Groth.
”For man forbinder et flygel med, at der sidder et mennesker og spiller på det. Så publikum vil straks tænke: Hvor sidder pianisten? Derimod fungerer strygerne altid, fordi de kommer ovenfra med deres vemod, og der er en overenskomst mellem filmen og publikum, at de godt kan glide ind.”
Så er den detaljerede samtale om filmmusikkens væsen ligesom sparket i gang.
Jacob Groth har komponeret musik til film og tv-serier i 40 år, blandt andet til filmatiseringen af Stieg Larssons ’Millennium’-trilogi og til talrige af Dogme-grundlæggeren Søren Kragh-Jacobsens film. I øjeblikket arbejder han på amerikanske NBC’s tv-serie ’Midnight, Texas’ og pendler mellem sit studie i København og Los Angeles. Hans arbejde munder ud i den såkaldte ’score’; et begreb, der dækker over musik komponeret specifikt til den enkelte film eller tv-serie.