Gå til indhold
Mange små og mellemstore virksomheder kommer til HiFi Klubben for at skaffe god lyd til forretningen. Det er der gode grunde til, for virksomhederne får både glade kunder og øget omsætning.

Det er bestemt ikke kun private, der går op i god lyd og ønsker sig skjulte løsninger med fokus på høj kvalitet. Det gælder også en lang række små og mellemstore virksomheder, der har set fordelene ved at investere i god, indbygget lyd.

Virksomheder som hoteller, restauranter, kontorhoteller, specialbutikker og forskellige erhverv inden for sundhed og behandling forsøger med lyd at skabe stemningsfulde omgivelser – til glæde for kunderne og omsætningen. Det fortæller Sverre Sellæg Ramberg, der er ekspert i lyd og billede i HiFi Klubben og har arbejdet med hi-fi i mere end 20 år, herunder adskillige projekter for virksomheder:

“God musik, der er lavet rigtigt, genererer omsætning på samme måde som den rigtige indretning og det rette lys, fordi lyden skaber en positiv stemning hos kunderne. Det kan virkelig betale sig,” siger Sverre og peger på, at HiFi Klubben kan tilbyde alt fra skræddersyede lydløsninger til forskellige rum, rådgivning og vejledning, projektering og installation samt kontakt til installatør og arkitekter.

Behovet for at kunne kontrollere musikken i forskellige zoner er oplagt i en resaurant. Måske skal der være lavere lyd nær kassen, mens man i køkkenet ønsker fuldt knald på playlisten.

Behovet for at kunne kontrollere musikken i forskellige zoner er oplagt i en resaurant. Måske skal der være lavere lyd nær kassen, mens man i køkkenet ønsker fuldt knald på playlisten.

Behovet for at kunne kontrollere musikken i forskellige zoner er oplagt i en resaurant. Måske skal der være lavere lyd nær kassen, mens man i køkkenet ønsker fuldt knald på playlisten.

Højt uden at genere

Det er som regel adgangen til en kombination af teknik, viden og hurtig support, som får erhvervskunderne til at henvende sig i HiFi Klubben. Virksomheder er ofte mere styret af omkostninger og funktion end private kunder, forklarer Sverre. De skal tænke på, hvordan kunderne bliver påvirket af lyden, hvilke systemer der kan leveres, og hvordan de hurtigt får adgang til service samt – naturligvis – udgifterne.

Mange virksomheder har lokaler med god akustik, men det er ikke altid i en travl hverdag, at de er så opmærksomme på, hvad lyden betyder for kundeoplevelsen: “Det er her, at HiFi Klubben kommer ind i billedet og tilbyder seriøs rådgivning og vejledning,” lyder det fra Sverre.

Eksempelvis kan en restaurant ikke nøjes med at have én højtaler i den ene ende af lokalet. Den skal spille højt for at udfylde lokalet, men den vil samtidig genere de gæster, der sidder tættest på højtaleren. Derfor handler det om lave gennemtænkte systemer, der er specifikt målrettet kundens forhold og behov: “Systemerne skal være stabile og i øvrigt lette at anvende for mange forskellige ansatte. Det er vigtige hensyn ud over hensynet til god lyd,” siger Sverre.

Gæsterne på hotellet mødes både af venligt personale og vellydende musik.

Gæsterne på hotellet mødes både af venligt personale og vellydende musik.

Gæsterne på hotellet mødes både af venligt personale og vellydende musik.

Book et
gratis
møde om indbygningslyd

Vi er klar til at give dig personlig og kompetent rådgivning omkring indbygningslyd. Book en tid til en gratis og uforpligtende snak – så er du godt på vej til et godt resultat. Du er også altid velkommen til at kigge ind i en af vores butikker og spørge løs.

Atrium blev til oase af lyd

En af de kunder, som har draget nytte af HiFi Klubben, er Hotel Verandi i centrum af Oslo, der i forbindelse med en stor ombygning af ejendommen byggede en åben atriumgård midt i bygningen. Gården skulle udstyres med lyd, der ville kræse om gæsterne og skabe en rolig oase midt i byen uden at forstyrre de omkringliggende værelser, forklarer Sverre:

“Her handlede det om at finde de rette højtalere, som giver denne gode, rolige lyd og skaber atmosfære. Vi trak i høj grad på vores store erfaring med udendørs lyd, hvor man jo heller ikke ønsker, at lyden opleves forstyrrende for andre end de, som bruger højtalerne,” siger Sverre, der desuden fik til opgave at skaffe lyd i alle hotellets sociale zoner samt konference område:

“Ofte ser vi bare en tegning over lokalerne, hvilket godt kan være udfordrende, men i dette tilfælde kunne vi gå rundt i ejendommen sammen med kunden og fysisk se rummene, før de blev renoveret. Det lettede planlægningen meget,” siger han.

Jukeboks og smæk på lyden

20 minutter i bil fra Hotel Verandi ligger Johnny Rockers, der er en diner i klassisk amerikansk forstand. Dineren har valgt at installere en jukeboks, der skal kunne spille hele lokalet op, og hvor kunderne selv vælger musikken. Det er ikke så enkelt, som det måske lyder, forklarer Sverre:

“Det er ikke bare et minijack-stik til phono, vi taler om her, men et ganske avanceret system, som vi skulle tilpasse og få til at fungere med vores højtalere. På den måde er Johnny Rockers en lidt cool case, for denne type løsninger er sjældne i dag,” siger Sverre og fortsætter: “Vi taler jo om burgere, pomfritter og milkshakes med hip musik i trendy lokaler,” siger han og sammenligner med kæden Joe and the Juice, der er kendt for have et lydniveau over gennemsnittet:

“Lyden er på disse restauranter nogle decibel højere end hos traditionelle spisesteder. Det gør, at gæsterne køber mere øl og mad og hygger sig mere, men man skal stadig kunne tale sammen. Det er denne balance, der er kunsten i et projekt som dette”.

I Hotel Verdandi kan gæsterne slappe af i atriumets hyggelige atmosfære. Lyden fra de ophængte Argon højtalere er afdæmpet, så den ikke forstyrrer hotellets andre gæster.

I Hotel Verdandi kan gæsterne slappe af i atriumets hyggelige atmosfære. Lyden fra de ophængte Argon højtalere er afdæmpet, så den ikke forstyrrer hotellets andre gæster.

I Hotel Verdandi kan gæsterne slappe af i atriumets hyggelige atmosfære. Lyden fra de ophængte Argon højtalere er afdæmpet, så den ikke forstyrrer hotellets andre gæster.

Ingen slinger i valsen

Virksomheder stiller særlige krav til stabilitet i systemerne. Det duer ikke, at musikken ryger midt i travlheden fredag aften, og derfor leveres systemer fra HiFi Klubben altid sammen med netværksløsning, der sikrer stabile forbindelse hele tiden.

Stabilitet er helt nødvendigt med kasseapparater og flere systemer med lyd, billede og flere forstærkere samlet på netværket, fortæller Sverre. Han opfordrer virksomheder til at henvende sig, hvis de ønsker at arbejde med lyden i virksomheden. Det går eksempelvis ikke bare at hænge højtalere op på væggen uden at tænke over, hvordan lyden bliver brugt: “For virksomheder betaler det sig at prioritere lyden. Det ses på bundlinjen, og det kan vi hjælpe med,” siger Sverre.

Relaterede artikler