Gå til indhold

Kom med bag om filmen og find ud af, hvordan den gode lyd bliver til.

DEN FEDE FILMLYD
STARTER LÆNGE FØR DINE HØJTALERE

Peter Albrechtsen er tonemester. Det lyder umiddelbart gammeldags, men faktisk betyder det, at det er ham, der laver lydsiden til mange af de film, du ser i biografen eller i fjernsynet. Lydsiden på en film eller i en TV-serie får nemlig en lige så kærlig behandling som billedsiden.

Det kan være fristende at tro, at lydsiden på en film blot er det, der blev optaget live på sættet, men selvom Peter også er uddannet i at optage lyden der, hvor scenen filmes, er det faktisk ofte kun 10-15% af denne lyd, der overhovedet kommer med i filmen. Resten knokler Peter Albrechtsen og hans kolleger ofte mellem to og tre måneder med at skabe helt fra bunden – i tæt samarbejde med instruktøren. Et godt, realistisk resultat kan nemlig ændre og forbedre en film markant:

”Billederne bliver vakt til live gennem lyden – lyden skaber en troværdighed og nærmest en 3D-effekt,” siger Peter Albrechtsen. ”Billederne er flade, men lyden har dybde, dynamik, power og energi.”

Inden Peter begyndte sit arbejde på ”Mænd der hader kvinder”, så han den rå, ufærdige udgave af filmen sammen med sin kæreste. Lydsiden bestod da udelukkende af de lyde, der var blevet optaget on location, altså live på sættet, og hans kæreste var ikke synderligt imponeret. Men efter cirka tre måneders arbejde kom lydsiden på plads, og de så den igen til premieren. Denne gang var dommen, at filmen var helt fantastisk.

Vælg det rigtige mix

Peter arbejder sammen med en finsk foley-artist, der laver rigtig mange af lydene i filmen fra bunden i et studie. Det kan for eksempel være skuffer, der åbner og lukker, skridt osv. Disse lyde mixer Peter sammen med baggrundslyde, effekter, musik og meget andet i sit eget studie.

Slutmixet foregår i en mixbiograf, der er fuldt udstyret med surround-system og lærred, men hvor alle sæderne er taget ud, så der er plads til en mixerpult i midten af salen. Her sørger Peter for, at lydsiden er helt perfekt. Han skal lave forskellige mix af lyden, så den fungerer både i biografen og på TV’et, men også på et par hovedtelefoner eller på iPad’en.

Den bedste version af disse mix fås på Blu-ray, hvor lyden er næsten lige så dynamisk som den, du hører i biografen, mens streaminglyd fra eksempelvis Netflix stadigvæk er en hæderlig repræsentation af biograflyden. Et TV-mix er dog voldsomt komprimeret, for at de små højtalere, der sidder i de fleste moderne fladskærme, skal have en chance for at kunne gengive lyden.

”Jeg tror ikke, jeg kender en eneste tonemester, der ikke bander og svovler over den dag, hvor fladskærmen blev opfundet, og det blev kutyme, at man satte en højtaler op, som ikke bare er tynd og flad, men også spiller direkte ind i væggen, så det man hører, bare er reflektionen af lyden,” siger Peter Albrechtsen. ”Fladskærmen er virkelig ikke en tonemesters ven.”

Lyden er stadig halvdelen af oplevelsen

Måske netop fordi, at en rigtig god lydside på en film påvirker dig ubevidst, er det nemt at glemme, hvor vigtigt for hele filmoplevelsen god lyd egentlig er. Men prøv at finde din yndlingsfilm frem, og se den med lyden slukket. Så vil du hurtigt finde ud af, at lyden er vigtigere end du tror. Derfor er Peters holdning klar:

”Hvis man ser film, hvor man kun ser billedet og ikke hører lyden, så mister man 50% af oplevelsen. Så jeg kan kun håbe og tigge på mine blødende knæ for, at man gør så meget som muligt for at få en stor oplevelse derhjemme, når man ser film.”

Det bedste, man kan gøre for at honorere Peters hårde arbejde, er selvfølgelig at investere i sin egen hjemmebiograf med en Blu-ray-afspiller som kilde. Her kan man opleve lyden i surround, som den er tiltænkt og mixet. Men hvis man bare anskaffer sig en højtaler til sit TV, der i det mindste vender den rigtige vej, som for eksempel en soundbar eller et par aktive højtalere, har man taget et skridt i den rigtige retning.