Det kan være fristende at tro, at lydsiden på en film blot er det, der blev optaget live på sættet, men selvom Peter også er uddannet i at optage lyden der, hvor scenen filmes, er det faktisk ofte kun 10-15% af denne lyd, der overhovedet kommer med i filmen. Resten knokler Peter Albrechtsen og hans kolleger ofte mellem to og tre måneder med at skabe helt fra bunden – i tæt samarbejde med instruktøren. Et godt, realistisk resultat kan nemlig ændre og forbedre en film markant:
”Billederne bliver vakt til live gennem lyden – lyden skaber en troværdighed og nærmest en 3D-effekt,” siger Peter Albrechtsen. ”Billederne er flade, men lyden har dybde, dynamik, power og energi.”
Inden Peter begyndte sit arbejde på ”Mænd der hader kvinder”, så han den rå, ufærdige udgave af filmen sammen med sin kæreste. Lydsiden bestod da udelukkende af de lyde, der var blevet optaget on location, altså live på sættet, og hans kæreste var ikke synderligt imponeret. Men efter cirka tre måneders arbejde kom lydsiden på plads, og de så den igen til premieren. Denne gang var dommen, at filmen var helt fantastisk.